Váš nestranný průvodce po českých a slovenských horách již od roku 2001

Oravská lesní železnice

Oravská lesní železnice

Důvodem pro vybudování lesní železnice na Oravě byla potřeba svážet dřevo, které bylo největším přírodním bohatstvím kraje. Mezitím využívané spřežení a doprava na vorech již nebyly dostatečně průkaznými. Kysucko-oravská lesní železnice vznikla v roce 1926 spojením Kysucké a Oravské lesní železnice. Přes 100 km železniční trať sice patřila mezi nejvýznamnější na území Slovenska, ale v roce 1971 její provoz oficiálně zrušili z důvodu nerentabilnosti.
Historická lesní úvraťová železnice, tak jak ji můžeme vidět dnes, je dochovanou a operující částí bývalé Kysucko-oravské lesní železnice. Její část v úseku Chmúra-Beskyd-Tanečník, včetně vzácného souvraťového úseku, byla v roce 1972 vyhlášena za kulturní památku. Jako součást národopisné expozice Oravského muzea se zaměřuje na vznik a historii fungování lesní železnice. Zajímavá je i prohlídka dopravních prostředků používaných pro přepravu dřeva, pracovních nástrojů lesníků a komunikační prostředky využívány v minulosti na lesní železnici.

Schovat pozadí